GÜZEL
SANATLAR FAKÜLTELERİNİN SANAT VEYA TASARIM BÖLÜMLERİNDE, GÜZEL SANATLAR LİSELERİNDE, EĞİTİM
FAKÜLTELERİNİN RESİM-İŞ BÖLÜMLERİNDE OKUMAK İSTEYEN SANATÇI ADAYI GENÇLER, BU
YAZI SİZE YOL GÖSTERECEK.
İç mimarlık, Fotoğraf, Endüstri ürünleri tasarımı, Grafik, Resim, Geleneksel Türk El Sanatları, Seramik, Heykel, Sahne Dekor, Çizgi Film (Animasyon), Tekstil, Birleşik Sanatlar, Sanat Yönetmenliği, İletişim Sanatları, Baskı Sanatları, Sanat-Tasarım, Plastik Sanatlar, Resim Öğretmenliği gibi birçok bölümün yetenek sınavlarına girebilmek için öncelikle; seçilen okulun belirlediği baraj puanını YGS’den almış olmaları gerekir. Yetenek sınavına kadar olan süre içinde yoğunlaştırılmış, atölye içi yapılan sınavlarla desteklenen kurs programının gereklerini yerine getiren, devamsızlık yapmayan öğrenciler için başarı kaçınılmaz olur. Güzel Sanatlar liseleri ve üniversitelerin sanat ya da tasarım bölümlerine girmek veya Resim Öğretmeni olmak istiyorsanız ciddi bir çalışma içerisinde olmanız gerekiyor. Bunun içinde mutlaka kurs almalısınız. Çünkü sınavlar çok aşamalı ve yeteneğinizin yanı sıra teknik bilginizin de olması gerekiyor. Güzel Sanatlar Fakülteleri sınavlarına hazırlanan gençlere bir hatırlatma yapmak isterim. Türkiye’nin birçok kentinde bulunan Güzel Sanatlar Liselerinde desen çizim teknikleri de dahil bir çok konuyu kavramış olarak mezun gençlerle birlikte sınava gireceksiniz. Dolayısıyla Sınav tarihine kadar kalemi elinizden bırakmadan; Temel çizim-desen, görsel algı-görüş geliştirme, anatomi, sanat tarihi, perspektif, imgesel tasarım olarak altı farklı dersi uygulamalı alarak ve atölye ortamında yapılan sınavlarla kendinizi ölçüp, değerlendirerek yetenek sınavlarına hazır hale gelmelisiniz. Aksi taktirde size bu konuda yol gösteren, bu işin ehli eğitmenlerden dersler almadan yarım yamalak bilgilerle sınavlara girmeniz ve başarılı olmanız pek mümkün gözükmüyor. Güzel Sanatlar Lisesi son sınıfta okuyan öğrenciler bile kurslardan yararlanıp, daha güçlenerek sınavlara hazırlanıyorlar.
İç mimarlık, Fotoğraf, Endüstri ürünleri tasarımı, Grafik, Resim, Geleneksel Türk El Sanatları, Seramik, Heykel, Sahne Dekor, Çizgi Film (Animasyon), Tekstil, Birleşik Sanatlar, Sanat Yönetmenliği, İletişim Sanatları, Baskı Sanatları, Sanat-Tasarım, Plastik Sanatlar, Resim Öğretmenliği gibi birçok bölümün yetenek sınavlarına girebilmek için öncelikle; seçilen okulun belirlediği baraj puanını YGS’den almış olmaları gerekir. Yetenek sınavına kadar olan süre içinde yoğunlaştırılmış, atölye içi yapılan sınavlarla desteklenen kurs programının gereklerini yerine getiren, devamsızlık yapmayan öğrenciler için başarı kaçınılmaz olur. Güzel Sanatlar liseleri ve üniversitelerin sanat ya da tasarım bölümlerine girmek veya Resim Öğretmeni olmak istiyorsanız ciddi bir çalışma içerisinde olmanız gerekiyor. Bunun içinde mutlaka kurs almalısınız. Çünkü sınavlar çok aşamalı ve yeteneğinizin yanı sıra teknik bilginizin de olması gerekiyor. Güzel Sanatlar Fakülteleri sınavlarına hazırlanan gençlere bir hatırlatma yapmak isterim. Türkiye’nin birçok kentinde bulunan Güzel Sanatlar Liselerinde desen çizim teknikleri de dahil bir çok konuyu kavramış olarak mezun gençlerle birlikte sınava gireceksiniz. Dolayısıyla Sınav tarihine kadar kalemi elinizden bırakmadan; Temel çizim-desen, görsel algı-görüş geliştirme, anatomi, sanat tarihi, perspektif, imgesel tasarım olarak altı farklı dersi uygulamalı alarak ve atölye ortamında yapılan sınavlarla kendinizi ölçüp, değerlendirerek yetenek sınavlarına hazır hale gelmelisiniz. Aksi taktirde size bu konuda yol gösteren, bu işin ehli eğitmenlerden dersler almadan yarım yamalak bilgilerle sınavlara girmeniz ve başarılı olmanız pek mümkün gözükmüyor. Güzel Sanatlar Lisesi son sınıfta okuyan öğrenciler bile kurslardan yararlanıp, daha güçlenerek sınavlara hazırlanıyorlar.
Her yıl Ağustos
ayı sonu ile Eylül ayı içerisinde yapılan bu sınavları her Üniversite kendi bünyesinde
ve değişik tarihlerde de yapabilir.
Desen ve imgesel çalışmalarınızda neye baktığınız (kadrajınız) ve nereden baktığınız önemlidir. Güzel Sanatlar Sınavlarına hazırlanma süreci sonunda, her gördüğünüzü ve düşündüğünüzü çizgi diliyle ifade edecek duruma gelirsiniz. Bu süreçte, doğru görüşünüzü aktaracağınız Desen ve İmgesel tasarımlarınızda görsel ifadenizi geliştirmek için; anatomi ve insan hareketlerini-beden dilini gösteren- canlı model ve obje düzenlemelerini gözlemleyerek çok çalışma yapılır. Ayrıca, girmek istenilen bölümle ilgili portre, film kareleri, çizgi film ve çizgi öykü gibi kaynak kitaplardan yararlanılır.
Canlı model, tors ya da durgun doğa-çeşitli obje çalışmalarında vizörlediğiniz alanı kağıda yerleştirirken ölçü alma işleminizi modelin çevresiyle birlikte, karşılıklı nispetler yaratarak düşünüp, görmeyi öğrenirsiniz. Görünümleri hacim(volüm), perspektif oluşturan tonlamalarıyla ve geometrik formlarıyla algılarsınız. Hızlı eskiz çalışmalarınız; örneğin 5. kat balkonundan düşen bir objeyi yere düşmeden kağıda aktarabildiğiniz kroki-eskiz çizimleriniz, 40 veya 90 dakikalık desen ve imgesel çalışmalarınız sizi hızlandırır ve sınavda verilen konuyu süresinde bitirebilirsiniz.
Desen ve imgesel çalışmalarınızda neye baktığınız (kadrajınız) ve nereden baktığınız önemlidir. Güzel Sanatlar Sınavlarına hazırlanma süreci sonunda, her gördüğünüzü ve düşündüğünüzü çizgi diliyle ifade edecek duruma gelirsiniz. Bu süreçte, doğru görüşünüzü aktaracağınız Desen ve İmgesel tasarımlarınızda görsel ifadenizi geliştirmek için; anatomi ve insan hareketlerini-beden dilini gösteren- canlı model ve obje düzenlemelerini gözlemleyerek çok çalışma yapılır. Ayrıca, girmek istenilen bölümle ilgili portre, film kareleri, çizgi film ve çizgi öykü gibi kaynak kitaplardan yararlanılır.
Canlı model, tors ya da durgun doğa-çeşitli obje çalışmalarında vizörlediğiniz alanı kağıda yerleştirirken ölçü alma işleminizi modelin çevresiyle birlikte, karşılıklı nispetler yaratarak düşünüp, görmeyi öğrenirsiniz. Görünümleri hacim(volüm), perspektif oluşturan tonlamalarıyla ve geometrik formlarıyla algılarsınız. Hızlı eskiz çalışmalarınız; örneğin 5. kat balkonundan düşen bir objeyi yere düşmeden kağıda aktarabildiğiniz kroki-eskiz çizimleriniz, 40 veya 90 dakikalık desen ve imgesel çalışmalarınız sizi hızlandırır ve sınavda verilen konuyu süresinde bitirebilirsiniz.
Renkli
çalışmalarda: Karakalem, füzen,çini mürekkep-lavi- kuru veya yağlı pastel,
sulu-guaj boya gibi değişik boya tekniklerinden örnekler çalışırken malzemenin
olanaklarını öğrenir ve kendinizi en iyi ifade ettiğimiz boyayı seçerek
renk ve 3 leke bilginizi pekiştirirsiniz.
Sınavda başarı sağlayabilmek için; başarmaya niyetli-hedefe kilitli olarak görüş geliştirmelisiniz. Bunun için sınav tarihine kadar kalemi elinizden bırakmadan, kurs süresince verilen ödevleri tam yapmalı, kursu aksatmamalısınız. El, göz ve beyin koordinesi öyle önemlidir ki; kalemi bir gün elinizden bıraktığınızda, çiziminizde iki hafta gerilersiniz. Öğretmen size teknikleri öğretir, yol gösterir ve yönlendirir, başarıyı çok çalışmayla kendiniz elde edersiniz.
Aşağıda hangi ünivesitede, hangi yıl ne sorulmuş, incelemenizde fayda var.
Sınavda başarı sağlayabilmek için; başarmaya niyetli-hedefe kilitli olarak görüş geliştirmelisiniz. Bunun için sınav tarihine kadar kalemi elinizden bırakmadan, kurs süresince verilen ödevleri tam yapmalı, kursu aksatmamalısınız. El, göz ve beyin koordinesi öyle önemlidir ki; kalemi bir gün elinizden bıraktığınızda, çiziminizde iki hafta gerilersiniz. Öğretmen size teknikleri öğretir, yol gösterir ve yönlendirir, başarıyı çok çalışmayla kendiniz elde edersiniz.
Aşağıda hangi ünivesitede, hangi yıl ne sorulmuş, incelemenizde fayda var.
Anadolu
Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Zaman,
enerji ve organik kavramlarını en az 3 figürle resmediniz. / 2011
Aydın
Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Baraj
Sınavı: Kibrit kutusu. / 2012 Görsel Sanatlar: Hayalden çay simit kompozisyon.
/ 2012 Grafik Tasarım: 1-Grafik yazısını 3 boyutlu tasarla. 2-Gözlem adında 1
gazete, birde okuma gözlüğü kompozisyon oluştur. Gazete katlı olabilir. Dilediğiniz
gibi birleştirin. (Suluboya) / 2012 İç Mimarlık: 1- Herhangi bir atletizm dalını
resmediniz. 2-Ayna önünde bir tabure ve 3 tane geometrik formdan oluşan
kompozisyon. / 2012 Endüstriyel Tasarım: 1- Menteşe verildi yanına hayalden çay
bardağı istendi. 2- Hayalden limon sıkacağı ve bu uğraşı yapan el. / 2012 Tekstil:
1- 2 tane bobin ipleri bağlamak için tel 2- Suluboyayla gül bahçesinde gül
toplayan figür. / 2012 Seramik: 1- İki kişiyle yapılan spor dalı mekanla
birlikte. 2-Herhangi bir tamirci, Tamir ettiği nesne ve tamir aletlerini
suluboya kullanarak resmediniz. / 2012 Geleneksel Türk El Sanatları: 1-
Geleneksel atölyesini resmediniz. 2- Çizgisel olarak geometrik formlarla bir
alan oluşturunuz. / 2012
Doğuş
Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Endüstriyel
Tasarım: Bir adet para bandı veriliyor. Hayalden bant makinası ve bantla onarılmış
bir obje. / 2012 İç Mimarlık: Plastik bardak ve mandal dağıtıldı. Kompozisyon
oluşturuldu. / 2012 Grafik Tasarımı: Poşet çay ve plastik bardak dağıtıldı.
Poşet çayın tasarımını yaparak kompozisyon oluşturuldu. / 2012 Resim Bölümü:
Size verilen objeleri (Pembe renkli havlu bez ve plastik bardak) elinize alıp
kompozisyon oluşturacak şekilde çizin. / 2011 Grafik Bölümü: Size verilen
objeleri(Gofret ve plastik su bardağı) ambalaj üzerinde yazılar görünür biçimde
kompozisyon oluşturacak şekilde çizin. / 2011 Endüstri Ürünleri Tasarımı: Size
verilen örnek kalemin (keçeli pembe renk) hayalden 3 adetini bir nesne içinde ,
1 adedini kapağı açık şekilde yerde çiziniz. / 2011 İç Mimarlık: Hayalden bir
kutu kolayı yatay veya düşey durumda çiziniz. / 2011
Dokuz
Eylül Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Baraj
Sınavı: Şortlu, askılı bayan figür, ayakları çıplak olacak. Ayağının altında
yangın tüpü, elinde süpürge sapı bakarak. Grafik Tasarım, Tekstil ve Moda Tasarımı,
Sahne Dekorları Tasarımı: 1-Hayalden 2 veya daha fazla figür kullanarak yaprak,
bisiklet, su, sepet kompozisyon kur. 2- Verilen objeleri hayalden düzleme yerleştiriniz.
( Metal tencere, kapağı cam, bütün ekmek, plastik eldiven ) Resim: Serbest çalışma.
Pastel, sulu boya, kuru boya, karakalem kullanılabilir. Gökdelen, yangın, oyun
konsolu, köpek, çerçeve resimleri dağıtıldı. Bunun yanında karamsarlık, yalnızlık
gibi konularda verildi. Resimleri ve bu konuları birleştirerek serbest çalışma
istendi. Heykel: Canlı model yarı nü. Kocaeli Üniversitesi 2012 1- Canlı model
50×70 2- Çok şık bir araçtan bir adam iniyor. Kapıyı açıp berber dükkanına
giriyor. Şapkasını vestiyere asıyor. Evrak çantasını aynanın önüne bırakıyor.
Berber dükkanındaki koltuğa oturup cebinden küçük not defterini çıkarıp, karıştırmaya
başlıyor. Aynı zamanda ağzında sigarası var. Sonra ürperme geliyor. Kalkıp kapıyı
kapatıyor. Bu hikayeyi resmediniz. İç Mimarlık: Ofis çizildi. Moda Tasarımı:
Tahta mandal ve kıyafet çizildi.
Erzurum
Atatürk Üniversitesi GSF Yetenek Sınavı Soruları
Elinde
renksiz ve uzunluğu 5 cm olan bir küp hayal eden birini düşünerek gerçekçi çalışınız.
/ 2011
Eskişehir
Anadolu Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Baraj
Sınavı: Dübel ve el. / 2012 Grafik Tasarımı: Olimpiyatlardaki müsabakalardan
bir kareyi en az üç figürle çiziniz. Kağıdın 10/1 ine 2012 Londra Olimpiyatları
logosunu çiziniz. / 2012
Gazi
Üniversitesi GSF Yetenek Sınavı Soruları
Ağaç,
top, ip, kukla, kürek, sandal, saat, su, defter, otobüs. Verilen 10 seçenekten
en az 3 tanesini kullanarak “oyun” kavramını resmediniz. Süre 90 dakika, kağıt:
35×50 cm. / 2011 Bir çiftçi ve yanında genç bir kadın köy yolunda gidiyorlar.
Adamın sağ elinde bir kazma sol elinde de horoz var. Önlerinde de bir tane keçi
var. / 2011
Işık
Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Açık
şemsiye, figür, sandalye kompozisyon oluşturulacak.
Kültür
Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Grafik:
Kola şişesi tutan el. / 2012 İç Mimarlık: İki klasör üst üste bir mekan içinde
&çizildi. / 2012
Maltepe
Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Animasyon:
1- Görsel algı testi.Aynı sınav içerisinde ‘Hangi yönetmeni seversiniz?’, ‘Hangi
filmi seversiniz?’, ‘Bu bölümü neden istiyorsunuz?’ gibi sorular soruldu. 2-
Karakter yaratma sorusu soruldu. Şişman ve salak kovboy verildi. Onun ufak
tefek zeki arkadaşı çizilmesi istendi. 3- Kız ve ayna verildi. Aynadaki yansımanın
çizilmesi istendi. 4- Animasyon filmlerden kareler verildi. Onlar hakkında
sorular soruldu. 5-10 karede yürüyen figür. / 2012
Marmara
Üniversitesi GSF Yetenek Sınavı Soruları
Grafik:
Bankada oturup sohbet eden 2 figür. / 2012 Resim bölümü sorusu: Kulpsuz bir çay
bardağı, kapalı bir diş macunu kutusu ve o kutunun prizmatik açılımı birlikte çizilecek
(toplam 3 obje). Süre 75 dk. / 2011 Resim bölümü sorusu: Yerçekimsiz ortamda
bir sandalye, bir cam kadeh ve üçgen prizma çizilecek. Süre 75 dk. / 2011 Resim
iş öğretmenliği sorusu: Açık havada sohbet eden en az 3 figürlü imgesel çalışma.
/ 2011 Resim iş öğretmenliği sorusu: Konulan bir sandalyenin ters çevrilmiş,
yan yatırılmış ve parçalanmış olarak 3 halinin komposizyonunu. / 2011
Mimar
Sinan GS Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Baraj
Sorusu: 1 – X-Ray kapısı, elinde dedektör olan güvenlik, 2 figür (erkek/bayan)
2 – Turnikeden geçen anne baba çocuk. / 2012 Tekstil ve Moda: Yarışmadan sonra şeref
yürüyüşü yapan 2 bayan atlet ve onların fotoğraflarını çeken fotoğrafçı. / 2012
Sahne Dekorları Tasarımı: Küp, küre, dikdörtgen prizması (içi, dışı bütün yüzeyleri
kullanılabilir) Kavrama arayışı olan bir mekanın içinde dans eden bir kadın,
bir erkek ve onların giysilerini tasarlayınız. / 2012 Seramik: Seramik mağazasında
cam ve seramiklerin belirgin gözüktüğü vitrin. Resim: Bisiklete binen bir figür.
Heykel: Kuaför veya berber. / 2012 Heykel sorusu: Bir evin salonunda iki figürlü
biblonun tozunu alan kadın figür. / 2011 Sahne dekor sorusu: Sokakta Akordeon çalan
kostümlü bir adam, dans eden karısı ve çocuğu olacak. / 2011 Resim sorusu: Bir
kapkaççının halkın da yardımıyla 2 güvenlik görevlisi tarafından yakalanışını
betimleyen bir kompozisyon çiziniz. / 2011 Geleneksel sorusu : Bir sehpa, cam şekerlik,
kumaş, şamdan, çerçeveli ayna ve desenli bir fincandan oluşan kompozisyon. /
2011 İç mimarlık sorusu : Bir çanta ve ayakkabı tasarımcısının ürünlerini sattığı
mağazanın perspektifini, bir figür kullanrak çiziniz. / 2011 Endüstriyel tasarım
sorusu: Bisikletin pedal takımı zinciri ve pedalın takıldığı dişli dönen sistem
ve bir ayağı yere bir ayağı pedala basan figürün sadece ayağı. / 2011 Baraj
sorusu: Çok sıcak bir havada parkta bankta oturan bastonu ve sapkası olan bır
adam ve bır bahcıvan gencin başını ıslatırken 3 fıgürlü bir komozisyon çiziniz.
/ 2011 Öğleden sonraki sınav sorusu: deniz kenarında güneşlenen bir kadın ,
plaj şemsıyesnı açan bır adam , kürek ve kovayla oynayan bir çocuktan oluşan
kompozisyon. / 2011
Okan
Üniversitesi Yetenek Sınavı Soruları
Bir
adet beyaz küp, tahta küp, teneke kova verildi. Bakarak kompozisyon çizildi. /
2012
Samsun
19 Mayıs Üniversitesi GSF Sınav Soruları
Bir
halk otobüsünün içinde, ani fren esnasında yaşanan şaşkınlık ve heyecan anını
resimleyiniz. (Kalabalıkta en az 3 figürde detay çalışması yapılacaktır) / 2011
Yeditepe
Üniversitesi
Baraj
Sınavı: Bakarak resim tahtası ve hayalden kova. / 2012 Endüstriyel Tasarım:
Hayalden meşrubat kasası içinde birkaç şişe. / 2012 Plastik Sanatlar: Bir adet
1,5 saatlik yarı nü, 15′er dakikalık 2 tane figür eskizi. / 2012 Sanat Yönetimi:
Yazılı sınav. / 2012
Yıldız
Teknik Üniversitesi
Fotoğraf:
Fotoğraf makinası + çekçekekli bavul + sandalye ilişkilendirerek çiz. / 2012 İletişim
Tasarımı: Paragraf verildi canlandırma istendi. / 2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder